-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3715 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

ميخواهم بدانم در جامعه چگونه حق و باطل را بشناسم و فريب افكار مختلف را نخورم؟



استاد محمدتقي جعفري (در اين رابطه ميفرمايند: در قرآن كريم آياتي وارد شده كه دو نوع عامل شناخت حق و باطل و تفكيك آن دو رااز يكديگر مطرح ميكند.

1. عامل بيروني كه كتاب آسماني است كه نمونهاي از آن آيات چنين است: اكراهي در دين نيست زيرا كه رشد از گمراهي، روشن و آشكار شده است، پس هركس به طاغوت كفر ورزد و به خدا ايمان آورد چنگ در طناب محكمي زده است كه گسستني نيست و خداوند شنوا و دانا است (بقره 256)

2. عامل دروني كه وجدان و عقل فطري و رشد يافتة بشر است كه با تكاپو و تلاش صميمانه، در راه شناخت حق و باطل و تفكيك آن دو از يكديگر به نتيجة مطلوب ميرسند.

و بر اين اساس اسلام عامل رشد انسانها را كه حجت ناميده ميشوند، بر دو نوع معرفي ميكند:

نوع اول، عامل رشد و جهت بيروني كه انبياء و اولياء و ديگر رشد يافتگان كاروان بشريتاند.

نوع دوم عامل رشد و جهت دروني كه عقل سليم و وجدان آزاد از زنجير خود محوري و خود كاملاً است.

رهبر بزرگوار انقلاب هم در پاسخ به پرسشي ميفرمايند، اگر در حال عبادت توجه نبود و روح عبادت مورد توجه قرار نگرفت، آن وقت خطرهاي گوناگوني در سر راه انسان قرار ميگيرد ـ و در مقابل اگر روح اعمال و عبادات مورد توجه قرار گيرد خود كمك ميكند كه حق و باطل را بشناسد و در مسير حق ثابت قدم بماند و خلاصة گفتار اينكه قرآن كريم ميگويدان تتقوا الله يجعل لكم فرقانا مردم اگر تقوي پيشه كنيد خداوند براي شما فرقان (قوة تميز حق و باطل) قرار ميدهد، در اين زمينه به كتاب حق و باطل استاد محمد تقي جعفري مراجعه كنيد. علاوه بر مطالبي كه بطور كلي تذكر داده شد روشن است كه هر موضوعي از موضوعات اجتماعي ممكن است داخل در يك عملي مربوط به خود باشد مثلاً



موضوعات اقتصادي، سياسي مسائل فرهنگي كه براي مصون ماندن از خطا و اشتباه در هريك از آنها آشنايي با علوم و كسب اطلاعات لازم در آن ميتواند در تشخيص حق به انسان كمك كند.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.